מילון מונחים | בניה, אדריכלות ועיצוב פנים.
א' | מילון מונחים
אבלק – בניה באבנים בגוונים שונים.
אבן גוויל – אבן לקט מהשדה ,במצבה הטבעי. שימוש- בהקמת קירות תמך חקלאיים ובבטון דבש.
אבן הראשה – האבן העליונה בקשת – אבנים [שאם מסירים אותה,הקשת נופלת כולל מה שמעליה].
אבן טובזה – (אבן כרוסה),אבן בניה מלבנית, בעלת "כרס" בולטת מהקיר, בסיתות גס.
אבן מוטבה – אבן בניה מלבנית, בעלת סיתות-פטיש עדין ושקוע.
אבן מוסמסם– אבן בעלת סיתות אלכסוני מחורץ, דמוי פסיקים.
אבן פוליגונלית – אבן בניה או ריצוף, בעלת צלעות רבות, לא אחידות. אבן ראשה – האבן העליונה בקשת, אבן מפתח שעם הסרתה הקשת נופלת.
אבן פינה – האבן הראשונה המסמלת תחילתו של פרויקט וגם – אבן המיועדת לפינת הבניין [למקצוע האנכי של הבניין]
אבן קליפה – אבן מהוקצעת, שפניה נותרו ללא סיתות, בצורתן הטבעית.
אבן ראשה – האבן שבמרכז הקשת.
אבן תלטיש – אבן בניה מלבנית, בסיתות אחיד של בליטות ושקעים,בעיבוד גס או עדין.
אבנגרד – יאמר על רעיונות, אפנות, תנועות באמנות וכו' אשר מקדימות את זמנן.
אבסטרקט – יצירה בעלת אופי מופשט
אגד – מסבך,בדרך כלל לתמיכת הגג [גגות רעפים,גג תעשייתי,וכו'].
אגרגט- אבן מרוסקת ,בגדלים שונים,מאבן קטנה ,דרך חצץ ועד לחול, החלק הקשה בתערובת בטון ומוצרי בטון, כגון: ריצוף, החצץ בבטון, והאבן שבאריח.
אגרת בניה – מכלול התשלומים שגובה רשות מקומית מהמבקשים היתרי בנייה
אגרת פיתוח – תשלום שגובה הרשות המקומית מבעל קרקע למימון עליות פיתוח, כגון סלילת כבישי גישה וכבישים פנימיים
אדמת מינהל – קרקע הנמצאת בבעלות המדינה באמצעות רשויות הפיתוח והקרן הקיימת לישראל. 93% משטחה של ישראל הם בבעלות המדינה
אדריכל או ארכיטקט – אדם היוצר ברוח ובחומר לצד מגבלות מה שהופך את תוצר עבודתו לאמנות של ממש, המשאירה רשמים והשפעות בכל עת.
עוסק בתכנון החלק החיצוני של המבנה, בין אם מדובר בבית פרטי, בניין מגורים או מבנה ציבורי.
מתמחה לעתים בתכנון עירוני, אדריכלות נוף ואדריכלות פנים.
אחראי על תכנון המבנה כולל בקשה להיתר בניה. מלווה את הקבלן בתהליך הבנייה. הכל בהתאם לתכנית בנין ערים.
אדריכלות – אמנות הבנייה. אדריכלות היא תחום העוסק בתכנון ועיצוב חללים לבתי מגורים, עסקים, מבני ציבור וכד'.
תחום האדריכלות רחב ומכיל תחומים רבים ותתי מקצועות בניהם אדריכלות נוף, אדריכלות פנים, תכנון ערים, עיצוב פנים, מעצבי גינות ועוד.
אדריכלות אקולוגית – מושתתת על הקטנה של צריכת האנרגיה, שימור השטח הפתוח, שמירה על מאזן המים, הקטנה של ייצור הפסולת, מניעת זיהום אוויר ומים.
אובייקט יחידני – "off one" : חפצים, כלים או פריטי ריהוט המעוצבים ביחידות בודדות ולא בסדרות תעשייתיות, תופעה העומדת בניגוד לעקרונות העיצוב המודרניסטי.
אובייקט נחשק – מוצר שנקנה גם אם לא צריך אותו
אובר קאנט – המרחק בין מפלס הרצפה לגובה העליון של החלון או הדלת
אומנה – עמוד חזק ומסיבי בבניין לתמיכה בדרך כלל מרובע.
אונטר קאונט – המרחק בין מפלס הרצפה לגובה התחתון של החלון (אינו קיים בדלת)
אופציה במקרקעין – פרק זמן למימוש רכישת מקרקעין שמוענק בהסכם בכתב על ידי בעל הנכס לרוכש פוטנציאל.
האופציה מוענקת לבדיקתה היסודית של עסקת המקרקעין, לחיפוש מקורות מימון או שותפים
אזבסט [לוחות אסבסט] – לוחות מישוריים או גלים המורכבים מהמחצב המינרלי אסבסט + חומרים צמנטים, ששימשו לקירוי גגות ואף כמחיצות וכקירות. כיום השימוש במוצרי אסבסט פוחת ונעלם בגלל הקשת של מוצרים אלה למחלת הסרטן
אזור תכנון מושהה – אזור המיועד עקרונית לבנייה , אלא שוועדות התכנון טרם אישרו את תוכניות הבניה
אחדות – UNITY- הרגשת ההרמוניה בין חלקי הקומפוזיציה
אחוזי בנייה – שיעור השטח המותר לבנייה על פני שטח מסוים – כפי שנקבע בתכניות בניין עיר.
בבנייה של רב- קומות שיעור הבנייה גבוה מ–100%. בחוזה בנייה מצוין לעתים אחוז הבנייה של כל קומה בנפרד.
נתון חיוני, המשמש את האדריכל בתכנון סקיצות אדריכלות לקביעת גודלו של הבית והנגזר מגודל המגרש.
מנתון זה ניתן לדעת את גודלם של השטחים העיקריים (חדרי שינה, חדר מגורים, מטבח, פינת אוכל וכו') והשטחים המיועדים לשירות (מחסנים במרתפים, דוגמא לחישוב שטח בנייה במבשרת ירושלים עפ"י הל/250/ד'. באזורי מפלס שונים, חדרי ביטחון וכו').
במגרש של 600 מ"ר מותר לבנות 75% והתפלגות השטחים הינה: 55% שטח עיקרי ו – 20% שטח שירות. החישוב לשטח עיקרי: 600X55%=330 מ"ר. החישוב לשטח עיקרי: 600X55%=330 מ"ר. החישוב לשטח שירות: 600X20%=120 מ"ר. סה"כ שטחי הבנייה המותרים במגרש, (עיקרי + שירות) עומדים על 330 + 120 = 450 מ"ר.
אטריום – חלל מרכזי – קדמי בכניסה לבניין.
כינוי לחצר פנימית פתוחה מוקפת עמודים שהייתה אופיינית לבתי היוונים והרומאים בעת העתיקה.
בדרך כלל על קירות שקופים, מקובל כיום במבני ציבור,בתי מלון, ומבני מסחר
איזומטריה – דרך לשרטוט גופים תלת ממדיים על פני מישור דו ממדי,באופן המאפשר מדידה
איזון – BALANCE- החלוקה של המשקל הוויזואלי של חפצים, צבעים, טקסטורות וחלל (SPACE).
איזון א-סימטרי – אלמנטים לא זהים אך הקומפוזיציה יוצרת הרמוניה.
איזון אקולוגי – מצב בו מכלול המשאבים שווה למכלול הצריכה של כלל האורגניזמים בבית הגידול.
איזון סימטרי – אלמנטים זהים משני הצדדים.
איזון רדיאלי – סביב נקודה מרכזית.
איחוד חלוקות – פעולה כלכלית – משפטית שמיועדת לכלול יחדיו חלקות קרקע הגובלת זו בזו. לאחר אישור הטאבו הן נחשבות לחלקה אחת
איטונג – שם מסחרי למוצרי בנייה [בעיקר בלוקים] העשויים בשיטה מסוימת וכוללים בהרכבם סיליקטים ואבקת אלומיניום
אילגון – הגנה על מוצרי אלומניום מפני קורוזיה
אינטרפוץ –מנגנון פנימי של ברז קיר, בדרך כלל זה המשמש כטוש במקלחון
אישורים והיתרים – תהליך הבנייה הוא תהליך מורכב ועמוס ביורוקרטיה, וככזה הוא מחייב תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר.
אכסדרה – מבואה עם עמודים בחזית הבית
אכרומטי – חסר צבע
אלומיניום – מתכת המקובלת כחומר בנייה. חומר לשימוש בייצור חלונות, תריסים,מקלחונים וכו. ייחודו הוא בעמידותו בפני פגעי מזג אוויר וחלודה.
אפסיס – גומחה בקיר המזרחי בכנסיה.
אפריז – רצועת אבן אופקית ובה עיטורי תבליט מתחת לכרכוב הגג.
אקוסטיקה – חקר הקול והתהודה. במשרדים ובמסעדות או בכל מקום שבו יש הרבה אנשים, יש צורך להתמודד עם בעיות אקוסטיות.
השקעה בהנמכת הרעש, יכול להגדיל את התפוקה של העובדים בכ 30%.
אקלקטי – סגנון המשלב מקורות השפעה שונים ביצירה אחת, אם באומנות ואם באדריכלות ועיצוב.
ארגונומיה – הנדסת אנוש. תכנון ועיצוב בהתאמה לממדי גופו ולפעילותו של האדם. מדע העוסק במאפייני המשתמש האנושי ואופן התייחסותו למוצרים. תוך התייחסות לגורמים אנטומיים פיזיולוגיים ופסיכולוגים הבאים לידי ביטוי בהתנהגות האנושית.
אריחי רצפה/קיר – לוחות ריצוף וחיפוי , הנבדלים זה מזה בחומר שממנו יוצרו (מלט עם אגרגטים, חרסית קלויה,אבן טבעית או תעשייתית), במידותיהם, בעיבוד ובגימור העליון שלהם(צבע, גלזורה, ליטוש), הכל בהתאם למטרתם ולמיקומם במבנה או מחוצה לו.
ארכיטקטורה (עפ"י ויטרוביוס) – תורת בניה שערכיה הבסיסיים הם: עמידות, שימושיות ויופי.
ארקדה – (סטיו) מעבר מקורה או קמרון הנתמך בעמודים נלקח מהמלה arch – קשת.
ארקר – גומחה בחדר הבולטת כלפי חוץ. מרפסת (מאבן או עץ) סגורה בולטת, נפוץ בעיר העתיקה, מאפשרת לראות מבלי להיראות.